Wednesday, December 16, 2015

PERANAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN DI MALAYSIA

PENGENALAN
Media sosial adalah sejenis media yang digunakan terus secara talian dengan membolehkan para pengguna dengan mudah untuk menyertai, berkongsi, dan mencipta isi meliputi blog, rangkaian sosial, wiki, forum, dan dunia virtual. Blog, rangkaian sosial dan wiki merupakan bentuk media sosial yang paling umum digunakan oleh masyarakat di seluruh dunia. Di sini, pengguna dapat berkongsi maklumat berupa kejadian, gambar dan ia dapat juga dijadikan sebagai medium untuk mencari dan menambah rakan.
Internet merupakan salah satu daripada aspek penting dalam perhubungan melalui aplikasi sosial media. Dunia menyaksikan bahawa internet memegang peranan yang sangat penting dalam kehidupan manusia kerana melalui internet, pengguna dapat saling bertukar maklumat, melakukan kegiatan perniagaan secara online serta dapat menluaskan rangkaian hubungan sosial antara manusia dengan menggunakan media sosial ini.
Keperluan manusia terhadap media sosial telah banyak membuat perusahaan teknologi dan informasi membuat aplikasi-aplikasi media sosial seperti facebook, twitter, myspace, friendster,instagram dan pelbagai lagi. Kepesatan perkembangan teknologi sekarang dengan kewujudan telefon pintar (smartphone) membolehkan kita melawat laman media sosial di mana sahaja dan pada bila-bila masa juga selagi kita masih terhubung dengan talian internet. Ini membuatkan arus informasi semakin besar dan pesat.
Perkembangan media sosial yang pesat ini tidak hanya terjadi pada negara-negara yang maju sahaja tetapi juga di negara-negara yang sedang berkembang seperti Malaysia. Selain dijadikan wacana untuk berkongsi maklumat, media sosial juga dapat dijadikan sebagai medium untuk kegiatan perniagaan seperti membuka kedai online.
 
 
 
 
 
 
SEJARAH DAN EVOLUSI MEDIA SOSIAL
  Awal mula terbentuknya sosial media terjadi pada tahun 1978 dari penemuan sistem papan buletin, yang dapat memungkinkan kita untuk mencari, atau berkongsi informasi, dapat berkomunikasi dengan mengunakan surat elektronik yang talian internetnya masih terhubung dengan saluran telefon dengan modem. Sistem papan buletin ini ditemukan oleh Ward Christensen dan Randy Suess yang keduanya adalah sesama pecinta dunia komputer.  Perkembangan media sosial pertama kali dilakukan melalui pengiriman surat elektronik pertama oleh peneliti ARPA ( Advanced Research Project Agency) pada tahun 1971.
Pada tahun 1995,kelahiran dari laman GeoCities, di mana laman ini melayani Web Hosting iaitu layanan penyewaan penyimpanan data - data jaringan sesawang agar halaman sesawang tersebut dapat di lawat dari mana sahaja, dan kemunculan GeoCities ini menjadi tunggak dari berdirinya laman-laman sesawang lain.
Pada tahun 1997, muncul laman jejaring sosial pertama iaitu Sixdegree.com walaupun sebenarnya pada tahun 1995 terdapat laman Classmates.com yang juga merupakan situs jejaring sosial. Namun, Sixdegree.com di anggap lebih menawarkan sebuah laman jejaring sosial di banding Classmates.com
Tahun 1999, muncul laman untuk membuat blog pribadi, iaitu Blogger. Laman ini menawarkan penggunanya untuk  membuat halaman  sendiri sehingga pengguna dari Blogger ini dapat memuat naik hal tentang apapun, termasuk hal peribadi ataupun untuk mengkritik pemimpin sehingga dikatakan blogger ini menjadi tonggak berkembangnya sebuah media sosial. Tahun 2002, berdirinya Friendster, laman jejaring sosial yang pada saat itu menjadi sangat dominan, dan keberadaan sebuah media sosial menjadi fenomenal.
Pada tahun 2003, berdirinya LinkedIn, tidak hanya berguna untuk bersosial tetapi LinkedIn juga berguna untuk mencari pekerjaan sehingga menjadikan fungsi atau peranan media sosial dalam kehidupan semakin berkembang. Pada tahun 2003 juga, wujudnya MySpace yang  menawarkan pelbagai kemudahan dalam menggunakannya, sehingga myspace di katakan sebagai laman jejaring sosial yang mesra pengguna.
Pada tahun 2004, lahirnya Facebook, iaitu sebuah laman jejaring sosial yang terkenal hingga sampai saat ini. Facebook merupakan salah satu laman jejaring sosial yang memiliki anggota terbanyak dari seluruh pelusuk dunia.
Pada tahun 2006, muncul Twitter, sebuah laman jejaring sosial yang agak berbeza dengan yang lainnya kerana pengguna dari Twitter hanya dapat memuat naik status atau yang bernama Tweet ini yang hanya dibatasi 140 karakter.
Pada 2007, Wiser diperkenalkan sebagai laman jejaring sosial pertama sekali dilancarkan bertepatan dengan peringatan Hari Bumi (22 April 2007). Laman ini diharapkan dapat menjadi sebuah direktori online organisasi dari seluruh dunia termasuk pergerakan individu mahupun berkelompok.
Pada tahun 2011, muncul pula Google+. Google melancakan laman jejaring sosialnya yang bernama google+, namun pada awal pelancarannya, google+ hanya terhad kepada pengguna yang telah diajak oleh google. Setelah itu google+ di lancarkan secara umum. 
 

 
 
 
KEPENTINGAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN
Bersosial di laman maya sudah menjadi kebiasaan dalam kehidupan pada masa kini. Cuba bandingkan pada waktu dahulu di mana tiada talian internet, perhubungan seperti majlis keramaian menjadi tempat utama untuk bersosial di samping majlis-majlis lain. Namun kini, laman sosial seperti Facebook, Friendster, Twitter dan pelbagai lagi laman sosial lain menjadi alternatif bagi tujuan untuk bersosial. Terdapat dua faktor mudah yang menjadikan laman sosial merupakan perkara penting dalam perniagaan.
 
Faktor pertama ialah sebagai lubuk jualan. Jualan akan menjadi lebih mudah apabila terdapat banyak ‘potential customer’. Di mana banyak orang, di situ banyak peluang jualan akan berlaku. Bayangkan jika anda membuka kedai di belakang lorong-lorong kecil jalan yang terletak di bahagian belakang dan jauh dari pandangan orang ramai. Sudah tentu jualan anda sedikit.Oleh sebab itu banyak kedai-kedai besar dan berjenama seperti Jusco dan Tesco memilih untuk membuka cawangan mereka di kawasan yang mempunyai kepadatan penduduk yang besar. Sama juga seperti laman sosial yang mempunyai ramai pengguna. Ini membuka peluang jualan yang lebih besar.
 
Faktor kedua ialah  pemasaran percuma. Laman sosial tidak memerlukan sebarang kos untuk anda mendapatkan satu akaun. Ianya pada kebiasannya diberikan secara percuma. Hanya perlukan email sahaja dan anda akan mendapat kunci untuk jualan melalui laman sosial ini. Produk dan pendekatan yang bagus dalam jualan anda akan menyebabkan pemasaran secara percuma berlaku. Sesuatu berita itu akan lebih cepat tersebar di dalam laman sosial kerana berlakunya biasan berita atau entri di dalam laman sosial. Pendek kata, anda membuat satu entri atau post, rakan-rakan anda akan dapat terus post tersebut. Jika mereka menyukainya, mereka boleh share dengan rakan-rakan mereka dan proses tersebut akan berulang-ulang secara terus. Ini yang dinamakan Viral Marketing.
 
Kesimpulannya, perniagaan dan jaringan sosial melalui laman sosial sangat penting dalam perkembangan dan peningkatan jualan. Bukan sahaja percuma, malah pendekatan yang lebih efektif buat masa kini bagi sesetengah produk. Bukan semua sesuai untuk jualan menerusi laman sosial.
 
 
 
 
 
PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN SECARA GLOBAL
Penggunaan media sosial dalam perniagaan secara global telah mendatangkan hasil jualan yang lebih memberansangkan dan menguntungkan kepada usahawan sekaligus dapat mempengaruhi kemajuan dan pembangunan sesebuah negara. Sesungguhnya tidak dinafikan media sosial tanpa dunia internet tidak boleh disama-bandingkan dengan dunia “offline” iaitu dunia yang tanpa Internet. Apabila tiadanya Internet, maka para usahawan akan menghadapi masalah untuk mengakses media sosial memandangkan penggunaan media sosial yang memerlukan talian Internet.
 Namun perkara sebaliknya akan berlaku ketika kita memasuki atau mengakses Internet di mana kita telah berjaya memasuki sebuah pasaran global tanpa sempadan. Sebagai contoh, penciptaan laman web yang dilakukan dalam bahasa Melayu tidak semestinya hanya dapat dilayari di dalam Malaysia sahaja. Sesetengah pihak juga mendakwa bahawa terdapatnya halangan dari segi budaya, bahasa dan kepercayaan kepada pengglobalan menyebabkan perniagaan ini lebih dominan bagi syarikat berskala kecil dalam rangkaian perdagangan setempat sahaja. Namun dengan adanya Internet, laman web ini dapat dilayari di merata dunia kerana sesebuah laman web bukanlah hanya untuk sebuah negara sahaja. Jadi adalah tidak mustahil jika perniagaan melalui media sosial dapat sambutan dan perhatian yang mengalakkan dari pelanggan dari serata dunia. Sesungguhnya penggunaan media sosial mempermudahkan segala usahawan untuk melakukan, memperkenalkan dan mempergiatkan aktiviti perniagaan atau perkhidmatan ke seluruh negara dan dunia.

        Perniagaan menggunakan media sosial telah membuka peluang yang lebih luas kepada para usahawan untuk memperkenalkan dan mempromosikan produk atau perkhidmatan secara meluas samada di dalam atau luar negara. Pemasaran menggunakan media sosial merupakan salah satu teknik yang sangat membantu untuk usahawan-usahawan yang ingin memasarkan produk mereka dengan lebih meluas lagi. Dengan menggunakan media sosial sebagai aktiviti pemasaran, usahawan boleh mendapat pelanggan baru yang berpotensi dengan lebih mudah dan mereka juga akan dapat meningkatkan jualan kerana lebih ramai lagi orang akan tahu mengenai produk mereka. Bukan untuk pasaran tempatan sahaja, malah pasaran antarabangsa juga boleh didapati dengan adanya media sosial ini.
Dengan kebolehan media sosial yang boleh diakses di mana sahaja tanpa batasan waktu dan tempat menyebabkan hampir semua industri dengan berbagai jenama besar telah menggunakan media sosial sebagai pemasaran mereka. Ini adalah kerana mereka sedar bahawa media sosial adalah antara cara pemasaran yang terbaik pada zaman ini. Sebagai contoh, usahawan akan mempromosikan produk dan perkhidmatan mereka melalui aplikasi Instagram di mana pengguna atau pelanggan hanya menggunakan “hashtag” produk yang mereka yang kehendaki dan dalam masa satu saat pelbagai pilihan akan keluar dan pelanggan boleh mencari dan memilih produk yang dikehendaki.
            Dalam era globalisasi dan perniagaan tanpa sempadan, seseorang usahawan memerlukan pemikiran kontemporari. Ini kerana dengan teknologi yang cangggih, pengguna kini boleh memilih produk, idea dan perkhidmatan dari seluruh dunia. Dengan adanya media sosial, pengguna kini dapat mencari maklumat tentang produk dan perkhidmatan yang ditawarkan di seluruh dunia dan dapat membuat pemilihan berdasarkan kepada jenis dan kualiti produk, harga yang lebih berpatutan, tahap servis penjual dan lain-lain aspek. Sebelum kewujudan media sosial, aktiviti perniagaan hanya mampu dijalankan oleh usahawan yang mempunyai perniagaan besar yang berkemampuan dari segi kewangan dan kepakaran namun dengan terciptanya media sosial, usahawan yang mempunyai perniagaan kecil juga mampu mempromosikan dan mengiklankan produk serta perkhidmatan mereka ke seluruh pelosok dunia seperti melalui Facebook, Twitter, Instagram dan blog.
 
 
 
TAHAP PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN DI MALAYSIA
Menurut kajian yang dijalankan oleh Nielsen, peningkatan penggunaan Internet ialah 41% dan 22.4 jam digunakan untuk melayari Internet. Manakala 71% daripada masa ini ialah membuka laman sosial khususnya Facebook. Ini juga turut disokong oleh data sebelum ini dari penyelidikan oleh SKMM Malaysia. Tujuan penggunaan Internet sebanyak 81.5% adalah bertujuan menggunakan rangkaian sosial.
Dengan mengambil data tersebut, boleh disimpulkan bahawa tujuan utama pengguna Internet menggunakan Internet ialah mendapatkan maklumat mengenai sesuatu perkara. Mereka juga berkomunikasi melalui teks dan meluangkan masa yang tinggi dalam media sosial terutamanya rangkaian sosial seperti Facebook. Pengguna Facebook di Malaysia juga telah mencecah seramai 12 juta. Secara tidak langsung memberikan kita gambaran jelas bahawa model pemasaran perniagaan telah berubah.
Kalau dahulu kita membincangkan mengenai sesuatu produk antara jiran dengan jiran, rakan sekerja, atau saudara mara. Sekarang ini banyak perbincangan mengenai produk atau servis dilakukan di Facebook. Kalau anda perhatikan, berapa ramai yang mengatakan puas hati atau sebaliknya mengenai sesuatu produk di dalam Facebook Wall mereka atau Wall perniagaan.
 
CABARAN/HALANGAN PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DI MALAYSIA
Namun masih terdapat cabaran dan halangan penggunaan media sosial di Malaysia. Antaranya ialah kesahihan sesuatu maklumat. Maklumat yang tepat dan sahih adalah penting bagi menjamin tidak berlaku penyelewengan maklumat dan sekaligus mengelakkan penganiayaan pelanggan. Pihak yang tidak bertanggungjawab akan memberi maklumat palsu semata-mata untuk menarik perhatian pelanggan tetapi maklumat yang diberi tidak sama seperti yang diuar-uarkan dalam media sosial. Saban hari terdapat ramai pelanggan yang tertipu apabila mendapat produk tiruan setelah membayar dengan harga yang tinggi atau mendapat barangan yang lain seperti yang dilihat dalam media sosial. Ini menyebabkan ramai pelanggan berasa was-was untuk membeli dan ini sekaligus akan memberi kesan kepada usahawan yang menjalankan perniagaan dengan jujur. Keadaan ini umpama kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.
Selain daripada kesahihan maklumat, kita juga seringkali membaca dan mendengar kes-kes penipuan berbentuk kewangan. Penipuan ini telah semakin merebak dan semakin ramai yang menjadi mangsa penipuan. Pada masa sekarang, kita jarang mendapat perkhidmatan “cash delivery” yang menuntut pembayaran apabila barang sampai ke destinasi kita. Kebanyakkan perniagaan yang dilakukan sekarang melakukan transaksi pemindahan wang secara talian dan apabila mereka mendapat barangan yang tidak berkualiti adalah sukar bagi mereka untuk menuntut ganti rugi atau mengambil balik wang mereka. Malahan ada di kalangan mereka yang melarikan diri apabila mendapat wang dan meninggalkan pelanggan terkapai-kapai tanpa sebarang jawapan. Sekurang-kurangnya jika pelanggan datang sendiri ke premis perniagaan dan memilih sendiri barangan yang berkualiti dan memuaskan, kes-kes penipuan ini dapat dielakkan.  
Masalah keselamatan juga menjadi isu dalam penggunaan media sosial. Ini kerana orang lain dapat mengakses masuk ke dalam data kita tanpa kebenaran kita. Kita seringkali mendengar Facebook dipecah masuk oleh penggodam yang tidak berpuas hati atau yang mempunyai niat yang tidak baik. Usahawan seharusnya sentiasa dalam keadaan peka dengan maklumat syarikatnya lebih-lebih lagi jika menggunakan media sosial sebagai pemasaran produk dan perkhidmatan mereka. Serangan mungkin akan berlaku akibat suka-suka ataupun sabotaj daripada pesaing mereka. Malahan gosip dan fitnah juga akan tersebar tanpa kawalan dan sekaligus akan memberi imej buruk kepada usahawan dan perniagaan. Sekarang dengan jari sahaja, pelbagai anasir buruk dan kritikan yang mampu menjatuhkan kredibiliti sesorang usahawan akan disebarkan dalam media sosial. Kerana kecanggihan media sosial yang boleh diakses pada bila-bila masa, maklumat salah akan disebarkan dan tersebar dalam tempoh yang singkat dan adalah sukar untuk mengawalnya jika sudah tersebar.
Kita juga berfikir bahawa proses perniagaan adalah mudah untuk dilakukan melalui media sosial adalah mudah dimana mereka hanya meninggalkan pautan atau “link” untuk mempromosikan produk atau perkhidmatan mereka. Namun mereka bukan sahaja akan digelar spammer malah akan kehilangan pengikut mereka. Sesetengah usahawan dan ahli perniagaan juga akan dinasihatkan oleh pakar IT untuk mendapatkan alat pengurusan media sosial yang melibatkan kos yang tinggi tetapi gagal untuk menggunakannya untuk mendapatkan hasil keuntungan yang memberansangkan ke atas pelaburan mereka. Usahawan juga perlu mengupah sekumpulan pekerja yang mahir dalam proses penggunaan media sosial. Ini akan menyebabkan perbelanjaan yang tinggi. Malahan usahawan juga akan membelanjakan keuntungan untuk mendapatkan lebih banyak sambutan daripada pelanggan. 90% kejayaan perniagaan adalah adalah bergantung kepada kepada gaya pengiklanan yang berkesan dan berterusan.
            Para usahawan juga tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk melayari media sosial. Menurut Perniagaan Insider, Amerika menghabiskan sekurang-kurangnya 37 minit pada media sosial setiap hari dan tempoh jangkamasa tersebut akan sentiasa berubah mengikut bidang industri yang diceburi. Untuk perniagaan yang baru berkembang, kekangan masa adalah antara cabaran yang akan dihadapi oleh usahawan. Mereka akan menghabiskan masa di antara 8 sehingga 14 jam sehari di media sosial untuk mempromosi dan memperkenalkan produk dan perkhidmatan mereka lebih-lebih lagi bagi mereka yang baru menceburi bidang perniagan dalam media sosial dan menguruskan pelbagai bidang platform.
 
          Sesungguhnya untuk melakukan pemasaran yang berkesan melalui media sosial memerlukan memerlukan penyediaan, pelan, dengan jadual yang betul dan kandungan yang baik untuk dikongsikan bersama. Jika seseorang usahawan itu tidak mempunyai pelan dan strategi yang berkesan untuk memperkembangkan perniagaannya, dia akan mendapat pulangan atau hasil yang kurang memuaskan. Seseorang usahawan juga perlu menganalisis strategi media sosial mereka pada setiap bulan dan meminda dan mengubah suai strategi untuk memenuhi permintaan pasaran terkini. Ini bukan tugas yang mudah apabila perubahan teknologi  yang berlaku sangat pantas. Mereka juga harus mempertimbangkan waktu mereka membuat pengiklanan dan promosi jika pelanggan mereka dari zon waktu yang berlainan. Untuk itu, setiap usahawan perlu menghadiri seminar atau kursus usahawan internet yang sentiasa dianjurkan oleh pakar-pakar internet.
 
 
 
 
FAKTOR-FAKTOR PENDORONG MEDIA SOSIAL
Meminimakan kos pengiklanan merupakan di antara faktor-faktor pendorong penggunaan media sosial. Jika dulu syarikat-syarikat besar sahaja yang berkemampuan menggunakan media sosial sebagai strategi pemasaran namun pada hari ini, iklan dan promosi dari peniaga-peniaga kecil juga turut menghiasi laman media sosial sekarang. Tidak dinafikan lagi bahawa mereka dapat mengurangkan kos pengiklanan mereka jika dibandingkan dengan cara pemasaran lain selain media sosial. Banyak perniagaan besar dan terkenal telah memanfaatkan media sosial sebagai media publisiti untuk memperkenalkan produk mereka. Contohnya melalui penggunaan Facebook kerana usahawan sedar akan pengguna Facebook yang sangat ramai dan ini memudahkan lagi aktiviti pemasaran.
          Terdapat juga perniagaan yang menggunakan media sosial yang menyediakan ruangan khidmat pelanggan mereka. Interaksi dengan pelanggan adalah perkara yang penting dalam apa jua perniagaan dan setiap maklumbalas daripada mereka akan meningkatkan lagi kepercayaan pelanggan lain dengan produk dan perkhidmatan yang ditawarkan. Dengan cara ini, mereka boleh memberikan khidmat yang lebih cepat malah dapat mengeratkan lagi hubungan dengan pembeli mereka yang sedia ada. Pelanggan akan memberi maklum balas yang positif untuk perkhidmatan yang memuaskan dan begitu juga sebaiknya. Seperti yang kita sedia maklum, maklum balas dalam media massa memainkan peranan penting dalam sesebuah perniagaan memandangkan ianya dapat dibaca oleh pembaca maka maklum balas yang positif akan menarik lebih ramai pelanggan baru manakala maklum balas yang negatif pula sebaliknya. Maklumat yang diperolehi daripada maklum balas ini akan digunakan untuk memperbaiki dan mempertingkatkan prestasi mereka sendiri sebagai seorang usahawan dan perniagaan mereka. Itulah sebabnya mengapa media sosial ini memainkan peranan yang sangat penting dalam pemasaran masa kini.
          Media Sosial juga menjadi tempat untuk meluaskan pemasaran yang efektif kerana kemudahan internet itu sendiri yang kini manfaatnya boleh dinikmati oleh berbagai kalangan masyarakat tanpa mengira peringkat umur. Sebagai contoh, apabila kita membuka tapak jualan ataupun kedai, pelanggan akan tertarik kepada orang ramai yang berkumpul di kawasan kita berniaga. Ini juga sama berlaku kepada perniagaan di media sosial di mana pembaca akan tertarik kepada “page” yang mendapat sambutan yang mengalakkan malah mereka akan terus memberi perhatian sepenuhnya apabila terdapat pelanggan yang membeli produk yang sama berulang-kali dari peniaga yang sama.
          Dengan kemudahan media sosial, proses penyebaran informasi dan maklumat menjadi lebih mudah kerana pemilik media massa tersebut hanya perlu membuat artikel, tulisan, gambar, video, atau apa jua bentuk informasi dan meletakkannya di media sosial tertentu seperti forum online yang dapat mewujudkan medium komunikasi di antara ahli forum yang lain.
 
 
 
 
 
KESIMPULAN
          Sejak terdedahnya kisah tokoh usahawan internet, Irfan Khairi yang berjaya memperoleh pendapatan RM 1 juta hasil perniagaan internetnya, rakyat Malaysia mula membuka mata. Terutamanya golongan muda yang bersemangat tinggi, mereka tidak kisah mengeluarkan wang untuk membeli buku-buku panduan dan cakera padat yang menjelaskan langkah-langkah untuk memulakan perniagaan internet. Bagi yang lebih berkemampuan atau yang benar-benar serius mahu membuka perniagaan internet sendiri, mereka mula menghadiri kursus-kursus berkaitan yang yurannya hampir mencecah empat angka, kerana yakin nilai pulangan yang jauh lebih tinggi daripada itu.
          Perniagaan internet adalah penyelesai kepada banyak masalah. Ia boleh menyelesaikan masalah mereka yang menghadapi kesesakan lalu lintas, kepada ibu-ibu yang mahu menjaga sendiri anak-anak serta kepada mereka yang masih menganggur. Internet memiliki banyak kelebihan berbanding perniagaan konvensional kerana ia tidak dibatasi oleh sempadan geografi, bangsa dan agama. Kerana itu, sesiapa sahaja boleh berjaya di internet jika rajin berusaha, pandai membaca peluang dan yakin kepada diri sendiri.
 
 
 
 
 
 

2 comments: